StoryDoing

Medium - Ron van Es - StoryDoing.png
 
 

EEN GOED VERHAAL DOE JE!

Waarom StoryDoing?

Een krachtige organisatie weet waar hij voor staat. Waarom hij bestaat. Welke meerwaarde hij levert aan mens en maatschappij. Wij zien om ons heen echter veel organisaties, of het nou het bedrijfsleven of de overheid is dan wel maatschappelijke organisaties zijn, die moeite hebben om hun missie te vinden, vast te houden en te verzilveren. Zeker in maatschappelijk en economisch roerige tijden, waarin veranderingen sneller gaan dan we kunnen bijhouden, valt het niet mee het roer recht te houden en de juiste koers te varen.
Wij vinden dat zonde. Er gaat zo veel energie, daadkracht en waarde verloren. Met StoryDoing willen we organisaties inspireren, stimuleren en praktische handvatten geven om hun verhaal te vinden, te vertellen, maar vooral te doen. Want ons motto is: Een goed verhaal doe je!

StoryDoing in 4 fases

StoryDoing bestaat uit 4 fases:
- StoryBeing: het vinden van je verhaal
- StoryTelling: het vertellen van je verhaal
- StoryDoing: het doen van je verhaal
- StoryValue: de vruchten plukken van je verhaal.

StoryBeing gaat ervan uit, dat je als organisatie (of afdeling of team) al een verhaal hebt. Al zeggen wij liever: al een verhaal bent. De 1e fase richting StoryDoing begint met het (her)ontdekken van het Oerverhaal van een organisatie. We gaan daarbij op zoek naar de essentie en de identiteit. We hoeven dat niet te bedenken. Het ligt al in de organisatie besloten. We hoeven het alleen boven tafel te halen, opnieuw te ontdekken en te benoemen. Het Oerverhaal is het fundament dat onder alle handelingen van de organisatie ligt.

StoryTelling gaat ervan uit dat je het verhaal van een organisatie op verschillende manieren kan vertellen, passende bij verschillende situaties en doelgroepen, maar altijd vanuit het Oerverhaal. De basis van het verhaal is altijd hetzelfde. Wat is de kern van de zaak? Wat is de betekenis van je organisatie? Voor jezelf en voor anderen? Wat zijn de krachten binnen het Oerverhaal? Welke kracht van de organisatie wil je benutten? Welke uitdaging kom je er in tegen? Welk verhaal wil je dat alle medewerkers, alle partners, alle klanten van de organisatie kennen? En vertellen? Wat wil je dat er over je verteld wordt? 

StoryDoing gaat ervan uit dat je ook moet handelen naar wat je zegt. Dat klinkt logisch, maar zien we vaak niet gebeuren. Het fundament van het Oerverhaal en de daarvan afgeleide verhalen wordt in deze fase omgezet in acties: hoe ga je om met innovatie, met continuïteit, met zichtbaarheid, met marketing, met je bedrijfscultuur en met klanten en andere relaties? Hoe zie je het Oerverhaal terug in alle keuzes die je maakt? Hoe zie je het terug in je bedrijfspand, in de medewerkers of partners die je aantrekt, in hoe je met klachten omgaat, in de leiderschapsstijl van je management en natuurlijk in je producten en diensten?

StoryValue is het resultaat van de eerdere fases. Als je als organisatie werkelijk en daadkrachtig gaat handelen vanuit je Oerverhaal, realiseer je succes, continuïteit, groei en transformatie. We gebruiken de fase van StoryDoing echter ook om vooruit te blikken op je wenselijke resultaten. Ze geven focus en richting aan de keuzes die je binnen StoryDoing maakt. Als je het hele proces hebt doorlopen, heb je de organisatie verder ontwikkeld en kun je opnieuw vanuit StoryBeing gaan denken. Het is een voortdurend proces.

StoryDoing begeeft zich op het snijvlak tussen identiteit, bestaansrecht, organisatiecultuur, marketing, conceptontwikkeling, groei en innovatie. Het verbindt deze terreinen (in een organisatie vaak afdelingen met muurtjes ertussen) en zorgt voor congruent en consistent gedrag van een organisatie op alle vlakken. Het helpt bij het komen van visie naar actie. Kortom, StoryDoing zorgt voor een verhaal dat klopt! In vertellen en in handelen.

Het boek

Het boek beschrijft de 4 fasen uitgebreid en praktisch. Wij hebben StoryDoing al in veel organisaties toegepast en willen het nu zo vertellen dat je het ook zelf, als organisatie, team of professional, kunt toepassen. In iedere fase reiken we tools en technieken aan die je stap voor stap van visie naar verhaal naar actie en keuzes leiden. Het is een doe-boek. Kan natuurlijk ook niet anders als het StoryDoing heet... Het komt uit in januari 2017.

Voor wie?

Het boek is voor iedereen die vanuit een stevig fundament zijn organisatie authentiek wil (door)ontwikkelen. Vanwege het integrale denken over organisaties, zien wij de doelgroep erg breed: directies en hoger management van organisaties, HRM'ers, verandermanagers, trainers, innovators, consultants, marketeers, startups en studenten business studies (Universiteit, HBO, MBA). Het boek geeft een basis aan alle gelederen van het zakendoen en kan koersbepalend werken. En het sluit aan bij wie je al bent als organisatie. Het is ook voor iedereen die niet begrijpt waarom het binnen zijn organisatie of branche niet meer werkt. 

Gezocht...

We zijn altijd op zoek naar goede voorbeelden van organisaties die StoryDoing doen. Zowel voor ons boek als uit algemene nieuwgierigheid. Ken je zo'n organisatie en wil je dat met ons delen? Neem dan zeker contact met ons op!

Op de hoogte...

Wil je op de hoogte blijven van de vorderingen van het boek? Of wil je informatie over onze sessies over StoryBeing, Oerverhaal, StoryDoing, etc? Neem dan gerust contact met ons op. We willen je ook op de hoogte houden als we een nieuwe blogpost op deze site plaatsen.

Ron en Jan-Peter

Ron en Jan-Peter begeleiden organisaties, teams en startups in alle fases in het traject van visie naar actie. Met een verfrissende balans tussen denken en doen. Allebei op hun eigen wijze, soms samen, soms alleen.
Ron is Business Creative en multi-ondernemer, zijn passie ligt in de driehoek van vernieuwing, creativiteit en kloppende verhalen. Met als focus betekenis, waardecreatie en onderscheidend vermogen. Jan-Peter weet snel tot de kern door te dringen en teams en organisaties van visie tot actie te verleiden. Hij is auteur van het boek Versimpelen - projecten realiseren zonder gedoe.

www.ronvangils.nl

www.janpeterbogers.nl