Niet de KLANT maar de RELATIE = KONING

Natuurlijk is de klant belangrijk! Maar de klant centraal zetten, dat is wat overdreven. Voor je het weet heb je er verwende kinderen van gemaakt en eisen ze steeds meer voor minder. Ineens heb je geen gezond denkende klanten meer, maar impulsieve graaiende consumenten om je heen. De scheidslijn tussen 1) klanten die weloverwogen kopen en 2) consumenten die geen gevoel hebben voor kwaliteit, is verradelijk dun. Het mag toch niet zo zijn dat je bij innovaties, inzichten en koers van je bedrijf hoofdzakelijk door de laatste laat leiden?

Als je toch besluit om klantgericht te werken, is het wel noodzakelijk om een eigen visie te hebben. Ik kom in de praktijk tegen dat veel ondernemers zelf weinig tot geen visie hebben en daarom alle inzichten bij de klant weg willen halen. Focus je op je klanten? Zet je de klant centraal? Stel je je innovatie en communicatie af op wat de klant wil? Dan word je al snel een 'me too' bedrijf. Een bedrijf dat zich niet meer onderscheidt van anderen

Bovendien zal het nieuw gegenereerde aanbod gebaseerd op de klantvraag, enkel een extra tegel zijn op het al ingeslagen pad. Mag je dan eigenlijk spreken van een 'nieuw' aanbod? Het zijn meer korte sprintjes in een doodlopende steeg. 

Negeer ik de klant dan in zijn geheel? Nee, natuurlijk niet, maar het is in mijn ogen slechts één van de vele schakels naar impact. Om u meer inzicht te geven hoe ik dat zie, staat hieronder enkele stellingen om vanuit te werken;

1) Zet NIET de KLANT maar de RELATIE centraal. 

2) Zorg voor een sterk uniek, verbindend verhaal rondom je product, dienst of organisatie Zorg ervoor dat je verhaal een grotere ambitie behelst dan alleen maar geld verdienen. waar je medespelers, zpp-ers, leveranciers, medewerkers, klanten en vrienden van klanten warm van worden.

3)Denk niet in termen als interne en externe communicatie. Binnen is buiten en buiten is binnen. Het is jouw taak als leider deze grenzen te laten vervagen.

4) Durf ook eens niet te groeien! Wil niet iedereen als klant hebben. Vertrouw erop dat het omslagpunt van groei vanzelf komt.

5) Adverteer zo min mogelijk en; geef je geld uit aan primaire zaken. Beloon je medespelers die aantoonbaar waarde toevoegen aan je verhaal.

6) Zorg voor een gezonde cultuur rondom je merk/winkel/bedrijf/product. Het gaat er niet alleen om dat iedereen over je praat, maar vooral dat iedereen met plezier deelneemt aan je verhaal. Werk er actief aan, faciliteer of schep omstandigheden zodat je verhaal goed wordt gedaan. Prikkel mensen, niet alleen je klanten, om mee te doen aan je verhaal #Storydoing.

7) Elk goed verhaal heeft een duidelijke vijand. Dit versterkt de relatie tussen jou en je community. Die vijand kan een andere organisatie zijn, maar is vaker de status quo binnen een branche op een maatschappelijk probleem.

Als je als ondernemer start met je verhaal, ik noem dat het oerverhaal, hoef je achteraf geen verhalen te verzinnen om aan te sluiten bij de markt, medewerkers of leveranciers. Dat voelt nooit goed. Een goed oerverhaal geeft betekenis aan wat je doet. Betekenis levert meerwaarde op en meerwaarde ... daar worden we allemaal beter van.

 

Onder alle bewegingen en uitingen die uw organisatie maakt, ligt een verhaal ten grondslag. Dit oerverhaal is de inspiratiebron voor elke organisatie, de reden om met je samen te werken, bij je te kopen, de sleutel voor vernieuwing, kans herkening en verdere ontwikkeling.