Je organisatie is een liedje

Klanten vragen altijd direct naar een solo. Kun je voor mij een website maken? Doe ff een campagne rondom mijn product? Ik wil meer klanten voor mijn dienst! Volgens mij wil ik een nieuw logo ofzo… Kun je iets doen om mijn personeel wakker te schudden? We gaan een feestje geven, maar dan wel anders als anders, bedenk eens wat? Allemaal “solo’s” die binnen uw organisatie-liedje moeten passen.

Als wij dan vragen naar de basisboodschap of in welke stijl en in welk karakter de “solo” moet passen wordt het al gauw stil aan de overkant. We zijn werkelijk blij verrast als onze opdrachtgevers direct met een antwoord komen. “Nou, wij zijn met onze organisatie “Reggae” beetje in de stijl van -Doe Maar- en ons liedje gaat hier over… zo zijn wij herkenbaar en zo doen wij ertoe voor onze omgeving.”

Als Business Creatives letten we erg op het verhaal achter alle verhalen die uw organisatie verteld. Wij geloven dat het verschil gemaakt kan worden met het verhaal achter de solo-verhalen… het OERverhaal. Daarmee kunnen wij u scherper op de kaart zetten en helpen om alle solo’s die uw organisatie speelt, hetzelfde fundament mee te geven (20-80).

Het OERverhaal is de reden waarom mensen bij je werken, met je werken, over je praten, zaken met je doen. De basis onder alle andere verhalen.

Een voorbeeld
Laten we eens kijken naar hoe een goed muzieknummer is opgebouwd (zie de videoclip van Stromae hieronder). Aan de basis staat een BEAT (vaak drums) ondersteund door percussie, dat is de structuur, het skelet van uw liedje, lees organisatie. In de praktijk is hier heel erg veel aandacht voor, duizenden boeken gaan over organisatie-structuren in honderden stijlen, hier wordt als vanzelfsprekend een heldere keuze gemaakt door organisaties. Oké.. de stijlen mogen van ons wat minder klassiek, maar een structuur (drums) binnen organisaties is altijd aanwezig.

In de praktijk worden er op die structuur vaak direct “solo’s” gespeeld. Te vaak een schetterende trompet van sales. Of een treurig viool spel van de CEO.  Dat komt omdat de samenhang tussen solo's en structuur ontbreekt. Zo wordt het een lelijk liedje.

Wij zoeken daarom naar het “OERverhaal” in uw organisatie, die staat gelijk aan de BASS-line in een liedje. De BASS-line zorgt ervoor dat we kunnen bewegen. Het doet ons dansen op het ritme van de oganisatie. 

Het oerverhaal is als de BASS-line in een nummer het geeft je organisatie samenhang en draagkracht. Het is de basis onder alle verhalen waarmee je een liedje zingt of vertelt.

Die BASS-line of “OERverhaal” heeft een hoop elementen in zich die bij organisaties ook te vinden zijn. Alleen die zijn vaak erg gefragmenteerd herkenbaar. Zoals visie, missie, stijl of de waarden. Ja, al deze elementen horen in het OERverhaal. Neem waarden bijvoorbeeld. Die werken nooit als losse woorden, maar zijn beter herkenbaar in een contextueel verhaal… u raad het al, uw OERverhaal.

Ook visie en missie zijn geen losse tabs op een website, maar moeten herkenbaar zijn en gevoeld en omarmd worden door iedereen. De visie en een missie samengevoegd in een opvallende uitdaging of stellingen, samenhangend verteld in het OERverhaal. Levert een gevoel op. Een gevoel wat voor mensen van betekenis kan zijn, betekenis geeft meerwaarde en uiteindelijk betere organisatie-solo’s die deze meerwaarde omzetten in de door u gewenste impact.

Waaruit bestaat een goed OERverhaal?
Het Oerverhaal is een inspirerende samensmelting van:

1) een omschrijving van het karakter, stijl, sfeer en cultuur van uw organisatie

2) een omschrijving het podium en activiteiten waar uw organisatie zich thuis voelt

3) Een omschrijving van iedere medespeler aan het oerverhaal (vergeet je vijanden niet!)

4) Een omschrijving van de grote uitdaging, waarom je op de wereld bent gezet

Voorbeeld van het OERverhaal van Kreationz:
Wij zijn een “Fellowship” van Business Creatives en leiden een dynamisch creërend leven in een zakelijke rechtlijnige wereld. Onze stijl swingt en is funky, zoals Stromae, Jamiroquai of Daft Punk. Wij leren en helpen ondernemers met het ontwikkelen van originele communicatie, producten en diensten. We geloven in de fase vóór voorspelbaar succes. Prikken organisatie graag in de zij om ze in beweging te krijgen. Wij delen nieuwe energieke ervaringen met organisaties, waar nieuwe team structuren en processen uit voort gaan komen. Onze uitdaging is om opdrachtgevers te laten ervaren hoe geweldig het is om vanuit het OERverhaal van uw organisatie (het verhaal onder alle solo verhalen) aan het werk te gaan. Een verbindende inspiratiebron die er vaak al is, maar slecht of niet gebruikt wordt.
Wij verbinden alle solo’s door de BASS-line van uw organisaties vorm te geven, zodat er weer gedanst gaat worden in en rondom uw onderneming. Dans je mee met onze uitdaging?

Robert van Giesen Business Creative
Ron van Gils Business Creative

In deze clip van Stromae zie je hoe vanuit een basis naar een solo act wordt toegewerkt. Een gratis les door een van de meest creatieve-androgene-artiesten van vandaag.