De betekenis van korting?

Ik heb ook weleens nieuwe spullen nodig en ging vol goede moed op pad. Ik stapte een winkel binnen en raakte in gesprek met de winkelmanager. Hij zei: “Waardeloos van de V&D en al die leegstand om ons heen. We vreten onszelf op. Degene die het beste omgaat met dit opvreten, blijft in leven”. En dat is dan de mening van een winkelier die ‘SHOP NU ONLINE’ groot op zijn winkelruit heeft staan. Raar maar waar.

Als hij niet mee gaat met de trend, dan is de kans groot dat ook deze retailer het hoofd niet boven water kan houden. Hetzelfde geldt voor het geven van (flinke) korting. Je kan tegenwoordig geen winkel meer voorbijlopen of de kortingen vliegen je om de oren en volgens mij hebben we een chronische procenten-oorlog. 

Maar wat is eigenlijk de betekenis van korting? Omdat ik een hekel heb aan het doen van onderzoek, laat ik mijn fantasie de vrije loop. Benieuwd ben ik naar het feit waarom een winkelier korting geeft. Onderstaande suggesties komen vrijwel direct naar boven: 

• als iets over de datum is
• als iets een kortere levensduur heeft dan verwacht
• als er iets aan het product mankeert
• als je teveel van iets hebt ingekocht
• als het uit de mode is
• als een product uit het assortiment gehaald wordt
• als het “van de vrachtwagen” is gevallen
• als er geen garantie op zit
• als er water bij de wijn is gedaan

… en je kunt er zelf vast nog veel meer bedenken.

Dan heb ik het nog niet eens over de producten die blijvend spotgoedkoop zijn. Van die producten waarbij je onderbuik-gevoel zegt: “Hoe kan het voor dit geld gemaakt worden!?”, maar je hersens roepen: “KOPEN!” en je trekt direct je portemonnee.

Er wordt al genoeg geschreven over zichzelf opetende varkens die stikken in hun uitwerpselen of kindslaven die uitgehongerd achter de naaimachines zitten. Hoewel ik dat natuurlijk verschrikkelijk vind, laat ik dat nu even buiten beschouwing. Ik ben gewoon op zoek naar de betekenis van de dagelijkse kortingen.

OPEENS SCHIET MIJ HET ANTWOORD TE BINNEN. 
DE CONCLUSIE VAN MIJN FANTASTISCHE (GEFANTASEERDE) ONDERZOEK:

De betekenis van korting is dat zowel de winkelier als de consument zichzelf
TE KORT DOET. 

Zo zie je maar weer dat het huidige oerverhaal van ons geliefde kapitalisme flink rammelt. Het is een steeds minder mooi verhaal aan het worden. Hoe zit het eigenlijk met het oerverhaal van jouw bedrijf? Zullen we er eens voor gaan zitten?  

P.S. Alléén deze week ben ik speciaal voor jou 20% duurder, dus wees er snel bij!  ;D     

Tastbaar en ontastbaar

Tastbaar en ontastbaar

Soms vraag ik me af waar mijn tomeloze energie vandaan komt. Ik weet dat het uit het ontastbare komt. Ik kan het niet pakken, maar ik weet dat het er is, dat het te vertrouwen is. Mijn kracht om te creëren en mijn visies en inzichten komen ergens uit de ether, uit de kosmos. Ik noem het maar even zoals in de musical Tommy "een ingeblazen adem van de geest". Dankzij dit gegeven loop ik ver vooruit. Soms zo ver dat anderen mij moeilijk bij kunnen benen. Als je vooruitloopt en jijzelf, je naasten en vrienden hebben geaccepteerd dat je dat kan, dan is de volgende stap: “ hard werken om begrepen te worden". Dit is een proces van jaren. Mijn beelden en gedachten mocht ik tastbaar maken, dankzij hun vriendschap. Ik mag door hun geduld en aandacht mezelf vormgeven op de manier die bij mij past. Ik kan mijn omgeving steeds beter laten zien wat ik bedoel. Wel gaat het met vallen en opstaan.

Veranderen of creëren?

"Elke keer als ik het verschil uitleg, zeggen ze... heb je daar een blogje over? 
:) Bij deze..."

"Ja maar Ron... creëren is toch hetzelfde als veranderen?"

VERANDEREN
Bij veranderen kijken we hoofdzakelijk wat er NIET goed gaat, vergroten dat en bedenken hoe dat efficiënter of beter kan. Het probleem isoleren en focussen op dit punt. Bij veranderen moet men aantonen dat er iets aannemelijk zal veranderen als er bepaalde trainingen of processen gevolgd worden. Een oude situatie moet veranderen naar een vooraf gestelde nieuwe situatie die de verbetering in zich heeft. Vaak is dit een energie vretend proces. 
Bij veranderen stuurt de leider aan op een aannemelijk voorspelbaar succes. Dat door hem wordt gecontroleerd en vaak door anderen wordt uitgevoerd. Liefst met een laag risico en duidelijke vooraf gestelde kaders. 

CREËREN
Bij creëren kijken we vooral wat er al goed gaat, we nemen deze elementen allemaal samen en kijken hoe we deze krachten met elkaar kunnen verbinden en nog aantrekkelijker kunnen maken of tot hun recht kunnen laten komen. Een bijverschijnsel van creatie is dat wat niet goed ging bijna altijd vanzelf verdwijnt. Je verbetert jezelf als vanzelf. Je creëert een nieuw spoor, product, dienst of een andere manier van werken, die bij je organisatie past. Nadeel voor de leidinggevende is dat je van tevoren niet altijd weet wat de uitkomst zal zijn. De kracht is dat gedurende dit proces een positieve energie vrij komt. Bij creëren stuurt de leider aan op een onvoorspelbaar succes. Waar hij samen met betrokkenen zelf intensief aan deel neemt. Liefst met veel vrijheid en ruimte voor improvisatie.

Het resultaat is bij allebei dat er een nieuwe situatie ontstaat.